Wyjście edukacyjne - relacja


23 września Uczniowie naszej Szkoły byli uczestnikami ciekawych wykładów, których organizatorem był Uniwersytet Śląski w Katowicach. Wykłady połączone z pokazami dotyczyły fizyko-chemicznych właściwości światła i wody. Nasze wyjście rozpoczęliśmy od spaceru po kampusie UŚ. Zlokalizowaliśmy część budynków, w których mieszczą się różne jednostki; między innymi Instytut Chemii, Instytut Biologii, Biotechnologii i Ochrony Środowiska (budynek przy ulicy Bankowej, druga część mieści się przy ulicy Jagiellońskiej), Instytut Fizyki, Instytut Matematyki (w ostatnim z wymienionych odbywały się wspomniane wykłady). Pod główną siedzibą UŚ, czyli Rektoratem, zrobiliśmy sobie pamiątkowe zdjęcia.


Wykłady rozpoczęły się w pięknej auli im. Mikołaja Kopernika tematem dotyczącym światła. Uczniowie mieli okazje poczuć się jak prawdziwi studenci siedząc w ławach auli. 



Wykładowca rozpoczął opowieść o naturze światła pytając jaki rodzaj światła towarzyszy człowiekowi od zawsze. Później opowieść wiodła słuchaczy przez różne techniczne wynalazki, które były już wytworami człowieka. W którymś momencie wspomniano również Ignacego Łukasiewicza - człowieka, którego Uczniom naszej szkoły nie trzeba było przedstawiać; znamy go bowiem z edycji programu naukowego "Być jak Ignacy ...". Wykład ilustrowały różne doświadczenia od powszechnie znanej tęczy, przez zjawisko załamania światła na granicy rożnych ośrodków, po złudzenia optyczne i analizę widzenia w mózgu. Nie wierzcie wszystkiemu, co widzicie - Jakub nie jest Harrym Potterem, ale ma zadatki na dobrego aktora.

Druga część dotycząca wody odbywała się w sąsiedniej auli. I tym razem przygotowano dla słuchaczy bardzo dużo treści powiązanych z krótkimi pokazami. Mogliśmy na przykład zobaczyć jaki związek ma gęstość wody z jej ciężarem, jak woda zachowuje się w naczyniach połączonych, czym jest siła spójności cząsteczek wody i do czego przydaje się ona w tkankach roślinnych. 


Tempo obu wykładów było bardzo duże, ale myślę, że każdy z uczestników odnalazł w nich sporą garść treści, o których uczymy się w szkole na lekcjach fizyki, chemii, biologii i geografii.

Joanna Elsner



Komentarze