Dinozaury Динозаври
Kolejny miesiąc nauki już prawie za nami. Chociaż marzec w tym roku jest bardzo słoneczny, to jednak ze względu na cierpienie tak wielu ludzi z Ukrainy tegoroczna wiosna jest i zapisana zostanie na kartach historii jako bardzo pochmurna.
Chcemy jednak podzielić się naszymi pozalekcyjnymi aktywnościami, realizowanymi w ramach programu naukowego „Być jak Ignacy – nauka to przyszłość”, które w tym miesiącu dotyczyły dinozaurów. Zachęcamy także naszych nowych Uczniów z Ukrainy, aby dołączyli do naszej grupy Koła Hodowlanego i wspólnie z nami rozwijali zainteresowania przyrodnicze.
W różnych muzeach na całym Świecie możemy oglądać eksponaty wymarłych zwierząt, które niegdyś królowały na Ziemi. Zwierzęta te zaliczamy do DINOZAURÓW. Jedne z nich były bardzo duże, inne wielkości wróbla, niektóre latały, inne dobrze wpinały się na drzewach, a raczej na olbrzymich paprociach. Upodobania kulinarne tych zwierząt również były bardzo zróżnicowane. Niektóre były zdecydowanymi wegetarianami, inne wolały czyste białko, a jeszcze inne stawiały na zbilansowaną węglowodanowo-białkową dietę. Czas jednak nie był dla nich łaskawy i ich dominacja na Ziemi dobiegła końca. Czy jednak zwierzęta te całkowicie wyginęły, czy też ich potomkowie żyją dziś razem z nami? Warto się nad tym zastanowić. Jeżeli interesujesz się historią życia na Ziemi, spróbuj w komentarzu odpowiedzieć na poniższe pytania, za który możesz uzyskać ocenę z aktywności z biologii lub przyrody. Zanim przeczytasz pytania obejrzyj uważnie galerię zdjęć pokazujących Uczniów naszej szkoły w trakcie wykonywania modeli dinozaurów z masy solnej oraz same modele. Wśród wykonanych modeli są zarówno dinozaury roślinożerne jak i mięsożerne.
Jak widać zabawa w rekonstruowanie dinozaurów podobała się i młodszym i starszym Uczniom. Efekty (nie zdążyłam zrobić zdjęcia wszystkim GADOM) mamy na stole. Mamy tu dwa tyranozaury, stegozaura i dwa diplodoki. Niektóre, powiedzmy mniej udane osobniki, mogą być formami pośrednimi ewolucji, z których na przykład mogły powstać pierwsze ssaki.
1. Jakie współcześnie żyjące ssaki uważane są za relikty minionych czasów i rodzą się składając jaja? Gdzie dziś można w naturze spotkać takie ssaki?
2. Jak nazywa się epoka rozwoju życia na Ziemi, w której żyły dinozaury, a jak nazywa się epoka, w której obecnie żyjemy?
3. Zdjęcie poniżej przedstawia skamieniałą roślinę (dziękuję Kacprowi za udostępnienie eksponatu)- prawdopodobnie paproć, która za czasów panowania dinozaurów i wcześniej była olbrzymią drzewiastą paprocią. Europa znajdowała się wtedy w rejonie dzisiejszego równika, a w gorącym i wilgotnym klimacie rosły bogate lasy karbońskie. Szczątki roślin gromadziły się w zapadliskach, tworząc złoża węgla kamiennego, eksploatowane dzisiaj na terenie Polski i Europy Zachodniej. Ale Europa dziś nie leży w okolicy równika!!! Co się stało z Europą (i nie tylko)?
Ten komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuń2 żyjemy w erze kenozoicznej . Antropocen nie jest oficjalnie uznany za epokę geologiczną, jednak jest uznawany przez wiele środowisk
UsuńTen komentarz został usunięty przez autora.
Usuń1
UsuńDziobak- Australia. Symbol Nowej Południowej Walii.
2
Mezozoik- w tej epoce pojawiły się pierwsze ssaki
Kenozoik ( Antropocen)
3 Wędrówka kontynentów Epejroforeza
Eliza Sz. 4a
1. Dziobak i kolczatka które występują w Australii.
Usuń2. Dinozaury żyły w epoce mezozoiku. My żyjemy w erze kenozoiku.
3. Wędrówka kontynentów Epejroforezja.
Julka Megger kl. 8b
1.dziobak australijski - ssak z rodziny stekowców
OdpowiedzUsuń2.donozaury żyły w erze mezozoicznej, która trwała 186 mln lat. my żyjemy w erze kenozoicznej, która rozpoczęła się ok. 66 mln lat temu i wczasz trwa
3. dzieje się tak przez wędrówkę kontynentów
Igor Szczypior 8a
1.Dziobak australijski
OdpowiedzUsuń2.mezozoik, kenozoik
3.Epejroforezja
1.Dziobak australijski
OdpowiedzUsuń2.Dinozaury żyły w erze mezozoicznej my żyjemy w erze kenozoicznej
3.Wędrowka kontynentów-Epejroforezja
Karolina O 8a