Spotkanie z naukowcem
28 stycznia w ramach realizacji ogólnopolskiego programu naukowego „Być jak Ignacy – nauka to przyszłość" realizowanego przez Uczniów SP39
odbyło się wirtualne spotkanie z Panią dr Martą Kondracką, geofizykiem, pracownikiem naukowym Uniwersytetu Śląskiego,
która zajmuje się między innymi badaniem zmian lodowców i brała udział w wyprawie naukowej na Spitsbergen.
Pani doktor opowiedziała nam o swojej pracy, badaniach naukowych i zwykłym życiu na stacji badawczej im. Stanisława Siedleckiego,
opowieść swoją ilustrując pięknymi zdjęciami i filmami. Wszyscy żałowaliśmy, że spotkanie nie mogło odbyć się stacjonarnie.
Spotkanie to przeniosło nas w jakże odmienny świat - polarny bezkresny krajobraz, w którym przez kilka miesięcy w roku panuje noc polarna i Słońce nie wchodzi i dzień polarny,
kiedy Słońce praktycznie nie zachodzi. Pani doktor Kondracka z pasją opowiadała nam dlaczego badania geofizyczne i meteorologiczne są potrzebne dla nas wszystkich,
ale jednocześnie uzmysłowiła nam jak wymagająca i pełna wyzwań jest to praca. Można było zobaczyć piękno i siłę lodowców, dużym zaskoczeniem była bogata flora i fauna Spitsbergenu;
karłowate „niby drzewa", łany kwitnących kwiatów oraz bliskie spotkania z większymi i mniejszymi zwierzętami, w tym odwiedziny na stacji niedźwiedzia polarnego.
Poniżej zamieszczam kilka zdjęć ze spotkania i tradycyjnie pytania i zadania dla komentujących, które mogą zaowocować dodatkowymi ocenami z aktywności z przedmiotów przyrodniczych.
1.Jaka odległość dzieli Chorzów od stacji polarnej im. St. Siedleckiego?
2.Jakim środkiem transportu Pani dr Marta Kondracka dotarła do stacji polarnej i co musiała przejść, kiedy przekroczyła wraz ze swoimi towarzyszami koło podbiegunowe.
3.Na zdjęciu przedstawione jest pewne zjawisko. Co to za zjawisko i dlaczego powstaje?
4.Jak nazywamy gałąź hydrologii, zajmująca się badaniem lodowców, ich formami, właściwościami fizycznymi i chemicznymi oraz zachodzącymi w nich procesami?
5.Jakie umiejętności musi posiadać badacz polarny (oprócz wiedzy naukowej), aby mógł być uczestnikiem takiej wyprawy?
Piękne
OdpowiedzUsuń2. Do zatoki można wlecieć można dotrzeć drogą morską to znaczy statkiem lub jachtem a zimą można dotrzeć samolotem
OdpowiedzUsuń3.Zorza polarna-powstaje na skutek burz magnetycznych na Słońcu .Wtedy są wyrzucane są ogromne ilości cząsteczek protonów i elektronów.
4. Glacjologia
1.odleglosc jest 3061km
OdpowiedzUsuń2.Statkiem jachtem lub samolotem ale w zimie nie dotrze się drogą morską
3.Zorza polarna jest ogromna ilość cząsteczek protonów i elektronów
4. Glacjologia
K.O 8a
OdpowiedzUsuń1-odległość 2971km
2-do zatoki pani dotarła drogą morską
3-zorza polarna, powstaje na skutek burz magnetycznych na słońcu
4-glacjologia
5-każdy uczestnik musi być samodzielny i silny psychicznie ponieważ spotyka sie tam z trudnymi warunkami życia