Listopad i grudzień za nami, choć nie wiem dlaczego tak szybko się skończyły.  W listopadzie w ramach projektu „Być jak Ignacy” interesował nas temat latania. Dlaczego niektóre zwierzęta latają? Jak człowiek wykorzystuje podpatrzone w naturze rozwiązania? Co oznacza termin aerodynamika? Ponieważ wiadomości było sporo zaczęliśmy się zastanawiać, w jaki sposób je utrwalić i uporządkować; przez co płynnie przeszliśmy w grudniu do rozważań nad potencjałem naszego mózgu.  I dlatego druga seria pytań dotyczyć będzie właśnie naszego mózgu. Może znacie odpowiedzi na poniższe pytania, albo ich poszukajcie i napiszcie stosowny komentarz.

 


1.      Mózg składa się z dwóch półkul, niby takich samych, a jednak nie do końca. Jedna półkula to matematyk, a druga - artysta. W jaki sposób uruchomić obie półkule? Opisz swoją propozycję ćwiczenia mózgu dla osoby, która pragnie wykorzystać swój mózg w całości; czyli nie chce zostać (przepraszam za wyrażenie) półgłówkiem.

2.      Kiedy już nauczysz się jeździć na rowerze (i tatuś pozbawi rowerek bocznych kółek), to pamiętasz jak się jeździ nawet, kiedy wsiadasz ponownie na rower będąc osobą dorosłą. Dlaczego? Nasz mózg uczy się pewnych czynności takich jak chodzenie, czy jazda na rowerze raz i trwale je zapamiętuje. Jak nazywamy naukowo ten rodzaj pamięci?

3.      Nasze doświadczenia, które rejestruje mózg, najpierw trafiają do pamięci krótkotrwałej, z której albo są usuwane po krótkim czasie, albo poprzez pewną strukturę mózgu (hipokamp) trafiają do pamięci długotrwałej, przez co możemy do nich wielokrotnie wracać. Jaki znasz przepis na zdeponowanie informacji w pamięci długotrwałej, który bardzo przydaje się w szkole?

4.      Zdarza ci się zapomnieć o czymś? Nie martw się -Tobie może się zdarzyć. Ważne, że Twój mózg nie ma dziur w pamięci i o wszystkim pamięta nawet, kiedy bawisz się, śpisz lub myślisz o niebieskich migdałach. A co, jeżeli nasz mózg dopadłaby Klątwa Ondyny?

5.      Nasz mózg jest naszym wewnętrznym komputerem, warto zatem o niego dbać, podobnie jak dbamy o komputer. Co się stanie jeżeli nasz mózg otrzymuje za dużo informacji w jednym czasie? Czy nasz mózg wymaga aktualizacji? Kiedy „resetujemy” masz mózg? Spróbuj odpowiedzieć na te pytania.

 

Jeżeli udzielisz dobrych odpowiedzi na 3 z 5 punktów, to otrzymasz piątkę z aktywności z przedmiotu przyroda, biologia lub edukacja wczesnoszkolna. Udzielając odpowiedzi w komentarzu napisz swoje inicjały lub numer w dzienniku i klasę.

 

Komentarze

  1. Andrzej Tkaczyk 5A
    1. Ćwiczenie to joga polega na wdychaniu i wydychaniu powietrza najpierw jedna dziurka nosa później druga.
    2. Jest to pamięć cała?
    3. Szukanie różnic na obrazkach, malowanie obiema rękami, krzyżówki i łamigłówki
    4.Choroba genetyczna przez którą może dojść do zaprzestania oddychania w śnie.
    5. Zaburzenie pamięci otępienie
    Resetujemy mózg kiedy odpoczywamy relaksujemy się lub śpimy.

    OdpowiedzUsuń
  2. 1
    Dobrym ćwiczeniem jest chodzenie do tyłu.
    Z podobnymi wyzwaniami mierzy się mózg podczas gry na pianinie lub perkusji.

    2
    Tak działa pamięć długotrwała, która dzieli się na dwa typy: deklaratywną i proceduralną, która odpowiada za to ,że nie zapominamy jazdy na rowarze.

    3.
    Gra w planszówki, rozwiązywanie krzyżówek, quizy, skojarzenia

    4
    U chorych dotkniętych klątwą Ondyny oddychanie nie jest procesem automatycznym, dlatego muszą oni pamiętać o tym, aby wziąć oddech.

    5
    U ludzi poddawanych od dzieciństwa ciągłemu bombardowaniu bodźcami, szczególnie z telewizji i gier komputerowych, efekty zaczynają być podobne jak u osób chorych na autyzm. Zaczynają mieć problemy z komunikacją uczuć i relacjami społecznymi. Wolniej uczą się interpretować myśli i uczucia innych ludzi. Mają kłopot z widzeniem spraw z cudzej perspektywy.

    Zresetować mózg pomogą krótkie drzemki w ciągu dnia, nie robienie wszystkiego na raz, sen

    Eliza Sz. 4a

    OdpowiedzUsuń
  3. Julka Megger kl. 8b
    1. Żonglowanie
    2. Pamięć dlugotrwała
    3. Trzeba więcej spacerować na świeżym powietrzu, aby dotlenić mózg.
    4.Klątwą Ondyny nazywany jest zespół wrodzonej centralnej hipowentylacji (CCHS). Jest to bardzo rzadka (1 na 200 000 urodzeń), genetycznie uwarunkowana choroba autonomicznego układu nerwowego, charakteryzująca się upośledzoną kontrolą oddychania. Osoby z tym zaburzeniem oddychają płytko i ze zmniejszoną częstotliwością (hipowentylacja), zwłaszcza podczas snu, co skutkuje niedoborem tlenu i gromadzeniem się dwutlenku węgla we krwi. W reakcji na niedotlenienie u zdrowej osoby autonomiczny układ nerwowy (a więc ta część układu nerwowego, która reguluje funkcje narządów wewnętrznych niezależne od naszej woli) reaguje na takie zaburzenie równowagi, pobudzając głębsze oddychanie (mózg inicjuje ruchy przepony) lub prowadząc do wybudzenia się.
    5. Przeładowanie informacyjne to psychiczny stan charakteryzujący jednostkę, która przeżywa stres.

    Człowiek resetuje mózg podczas snu.

    Podczas snu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Amelia Megger kl. 5a

      1. przykładem na synchronizację działania półkul mózgowych jest wykonywanie odmiennych ruchów obiema rękami. Z podobnymi wyzwaniami mierzy się mózg podczas gry na pianinie lub perkusji.

      2.Pamięć długotrwała stanowi trwały magazyn śladów pamięciowych, o teoretycznie nieograniczonej pojemności i czasie przechowywania.

      3. sposoby na dobrą pamięć:
      spać dobrze
      Jeść zdrowo.
      Planować mądrze.
      Wykonywać różne zadania
      Ruszać się
      Wyjdź na zewnątrz.
      Nie pozwól się rozproszyć
      Ćwicz swój umysł

      4.Chorzy dotknięci klątwą Ondyny muszą pamiętać o tym, aby kontrolować oddech, ponieważ oddychają bardzo płytko. Mała wentylacja płuc prowadzi do kumululacji dwutlenku węgla we krwi, a to z kolei przyczynia się do rozwoju kwasicy oddechowej. Ostatecznie w jej wyniku może dojść do zatrzymania procesu oddychania, a następnie do śmierci. Najwięcej pacjentów przestaje oddychać podczas snu, ale opisane zostały również przypadki, w których pacjenci w ogóle nie potrafili samodzielnie oddychać i jedynie mechaniczna wentylacja przez 24 godziny na dobę, utrzymywała ich przy życiu.

      5. Żeby ,,zresetować'' mózg można wyjść na świeże powietrze lub spać w odpowiedniej ilości godzin.

      Usuń
  4. Marta Wojtok 7a

    1.Ćwiczenie na synchronizację półkul mózgu - leniwe ósemki

    Każdego dnia możesz usprawniać przepływ informacji między dwiema półkulami, wykonując proste ćwiczenia. Leniwe ósemki to zdaniem ekspertów skuteczny trening dla mózgu synchronizujący obie jego strony! To ćwiczenie pozwoli ci uaktywnić do pracy jednocześnie lewą i prawą strony mózgu. Dzięki temu usprawnisz komunikację między prawą i lewą stroną swojego mózgu.
    Leniwe ósemki - instrukcja

    Wyciągnij przed siebie rękę i unieś kciuk do góry. Następnie porusz ręką i rysuj w powietrzu leniwą, rozciągnięta w poziomie ósemkę. Rysowanie ósemki rozpocznij od środka i kieruj kciuk w górę, w lewą stronę. Cały czas obserwuj ruch kciuka. Powtórz ćwiczenie drugą ręką.

    2. Po pierwsze, kora ruchowa mózgu planuje i wykonuje precyzyjną kontrolę mięśni. Po drugie, mózg pomaga Ci zrównoważyć i synchronizować uderzenia pedałów. Wreszcie, zwoje podstawy sprawiają, że ruchy te są płynne, a nie szarpane. Właśnie to kolosalne obciążenie koordynacji mózgu zapewnia, że umiejętność się utrzymuje.

    3. Zdeponowanie informacji w pamięci długotrwałej, który bardzo przydaje się w szkole to słuchanie na lekcji, powtarzanie wiadomości, czytanie notatek czy podręcznika.

    4. Klątwa Ondyny to choroba, w której, trzeba kontrolować oddychanie podczas snu, bawienia się czy nawet chodzenia do szkoły. Gdyby klątwa Ondyny dopadła nasz mózg, to on by się wyłączył i przestałyby działać wszystkie funkcje organizmu.

    5. Nasz mózg "resetujemy" podczas odpoczynku, relaksu, a najbardziej to sen jest stanem mózgu, w czasie którego dokonują się procesy oczyszczania mózgu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Brawo! W końcu ktoś napisał, że POWTARZANIE informacji przydaje się w SZKOLE i deponowane jest w pamięci długotrwałej.

      Usuń

Prześlij komentarz