W październiku wznowiliśmy naukę przez eksperymentowanie w ogólnopolskim programie Być jak Ignacy. Ubiegłoroczna edycja zakończyła się zaginięciem głównego bohatera Ignacego Łukasiewicza, którego poszukuje jego nieodłączny przyjaciel i pomocnik - robot Blue.
Zadaniem szkolnych kół zainteresowań jest pomoc w odnalezieniu Ignacego, a przy tym rozwiązywanie zadań i tworzenie różnych projektów. W tym roku organizatorzy przewidzieli aż osiem ciekawych tematów. Pierwszy temat, który realizujemy w październiku na naszym Kole Hodowlanym to „Polarne odkrycia-stacja badawcza” . W styczniu naszym wirtualnym gościem będzie badacz polarny, pracownik UŚ, Pani dr Marta Kondracka, która opowie nam o pracy polarnika na Biegunie Północnym.W związku z pierwszym tematem programu „Być jak Ignacy” wykonaliśmy już szereg ciekawych zadań:
sprawdzaliśmy, gdzie zimują bociany i dlaczego wracają nieomylnie do nas co roku oraz jak nazywają się i gdzie mieszkają bliscy krewniacy bocianów
uczyliśmy się o kierunkach geograficznych oraz o biegunach magnetycznych Ziemi, a nawet przy użyciu kilku elementów namagnesowaliśmy igłę do szycia i sami wykonaliśmy kompas (film), Karmel potwierdzi – widział na własne oczy
korzystając z urządzenia GPS w naszych telefonach określiliśmy pozycję geograficzną pewnego miejsca (-62.159444, -58.470833), w którym prawdopodobnie przebywa teraz nasz bohater
przypomnieliśmy sobie postacie kilku sławnych podróżników; jeden z nich przez przypadek odkrył kontynent; drugi to polski podróżnik, który na statku Belgica uczestniczył w wyprawie na Antarktydę
Jeżeli coś przegapiłeś, to zapytaj kolegów o informację, rozejrzyj się w sali 14, przeczytaj gazetkę szkolną w gablocie obok sali i odpowiedz na pytania:
Dlaczego ptaki (bociany, gołębie) potrafią wrócić do tych samych miejsc z dalekich podróży?
Jak nazywają się i gdzie mieszkają bliscy krewniacy bocianów?
W jaki sposób namagnesowaliśmy igłę do kompasu?
Jakie miejsce geograficzne określają liczby (-62.159444, -58.470833)? Podaj kontynent i nazwę wyspy.
Podaj imiona i nazwiska podróżników: a) odkrywcy kontynentu, b) polskiego badacza polarnego, od którego imienia nazwano stację badawczą na Antarktydzie.
Jeżeli udzielisz w komentarzu bloga dobrych odpowiedzi na 3 z 5 pytań, to otrzymasz piątkę z aktywności z przedmiotu przyroda, biologia lub edukacja wczesnoszkolna. Udzielając odpowiedzi w komentarzu napisz swoje inicjały lub numer w dzienniku i klasę.
Odp.
OdpowiedzUsuń1.Ptaki korzystają z infradźwięków, czyli dźwięków o bardzo niskiej częstotliwości fal. Źródłem tych fal mogą być
m.in.:
-wybuchy wulkanów
-fale głęboko-wodne
-trzęsienia ziemi
Naturalne infradźwięki są dla ptaków swoistym ptasim kompasem o ile ukształtowanie terenu nie wpływa zaburzająco.
Dźwięki samolotów ponaddźwiękowych uniemożliwiają ptakom orientacji w terenie.
W powrocie gołębi do domu, pomaga zjawisko inwersji, czyli im wyżej tym temperatura jest cieplejsza.
2. Rodzinę bocianowatych tworzy 5 rodzajów obejmujących 19 gatunków ptaków żyjących na obu półkulach. Dzieli się je
na trzy podrodziny:
-dławigady
-bociany
-marabuty
Do podrodziny bocianów należą także: kleszczaki i żabiru.
Zamieszkują one m.in. lasy łęgowe, tereny bagienne, doliny rzeczne, zbiorniki wodne, pola ryżowe, kanały, rzeki,
tereny trawiaste, tereny rolnicze, tereny uprawne, suche sawanny.
4. Koordynaty prowadzą na wyspę króla Jerzego i znajdują się na Antarktydzie.
KK nr.5 kl.5a